Otsemüük pakub klientidele võimaluse näha, proovida ja hinnata toodet neile sobival ajal, nende omas kodus või sõprade seltskonnas. Kõik kaubad toimetatakse kliendile otse koju kätte. See on eriti mugav maakohas või alevites elavate tarbijate puhul – see teeb kättesaadavaks neid tooteid ja teenuseid, mida ei pakuta piirkonna kohalikes müügikohtades.
Otsemüük toimub kahel põhilisel viisil:
- inimeselt-inimesele põhimõtte järgi (tavaliselt esitleb otsemüüja toodet kliendile vastavalt eelnevale kokkuleppele) või
- koduesitluse vormis (otsemüüja poolt teostatav müük läbi seletamise ja toodete esitlemise potentsiaalsete klientide rühmale – tavaliselt võõrustaja perenaise kodus, kes kutsub külalisi antud eesmärgil).
On olemas mitu otsemüügiettevõtte asutamise võimalust.

Mõned otsemüügi ettevõtted kasutavad ühetasemel turustamise struktuuri, kus otsemüüjaid, kes müüvad tarbijatele kaupu või teenuseid, ei eristata kindlatel tasanditel ja kus nende töötasu põhineb üksnes nende enda müügil.

Muud ettevõtted kasutavad mitmetasandilise turustamise või nn võrkturundus struktuuri, mille puhul tooteid ja teenuseid toimetatakse lõpptarbijatele kätte läbi sõltumatute otsemüüjate võrgustiku. Need otsemüüjad saavad tasu nii nende endi poolt tarbijale müüdud toodete ja teenuste pealt, kui ka nende poolt äritegevusse kaasatud ja koolitatud teiste sõltumatute edasimüüjate võrgustiku läbimüügist.
Otsemüük on kaubandusvõrguvälise jaemüügi vorm.
Otsemüük EI OLE müümine interneti, telefoni või posti kaudu tellimise teel ilma otsemüüja ja tarbija samaaegse füüsilise juuresolekuta. Ülalnimetatud müügivõimaluste puhul on tegemist kaugmüügi vormiga. Kaugmüügi lepingud sõlmitakse ainult ühe või ka mitme sidevahendi abil.