Tegemist on esimese sellelaadse sõltumatu uuringuga Eestis, mis võimaldab lähemalt vaadelda otsekauplemise sektorit ja sellega seotud inimesi. Uuringu korraldas 2023. aasta märtsis-aprillis ülemaailmne turu-uuringute agentuur Ipsos Euroopa otsemüügi assotsiatsiooni Seldia ja Direct Selling Europe’i tellimusel veebiküsitlusena. Uuringu käigus küsitleti 25 896 otsemüügiettevõtete sõltumatut müügikonsultanti 12 Euroopa Liidu riigis (Tšehhis, Eestis, Itaalias, Hispaanias, Lätis, Poolas, Leedus, Hollandis, Prantsusmaal, Slovakkias, Rootsis, Saksamaal), neist 417 Eestist.

Kutsume teid tutvuma Eesti tulemustega.

Otsemüük – võrdsete võimalustega ettevõtlus

Otsemüük on ärimudel, mille puhul saavad kõik töötada omas tempos. „Sõltumatus“, „paindlikkus“, „kvaliteet“ ja „vabadus“ on peamised põhjused, tänu millele otsemüüjad selle tegevusega tegelevad.

Kes on otsemüügiettevõtted?

  • Sugu, vanus, haridus ei takista olla edukas.
  • Kümnest otsemüüjast üheksa on naised, niisiis edendab see naiste ettevõtlust ja vähendab soolist ebavõrdsust.
  • Otsemüügiga tegelevad igas vanuses inimesed, nii tudengid kui ka pensionärid, aktiivseim segment on 45–64-aastased isikud, kes moodustavad kõigist müüjatest üle poole (56%).

Väikese riskiga paindlik töötasu saamise võimalus

Otsemüük pakub teenimisvõimalusi eri eluetappidel: alates lisasissetulekust kuni eduka põhitegevuseni.

Paindlikkus:

  • Alginvesteering puudub või on väike.
  • Ei ole kohustuslikku tööaega.
  • Võimalused teenida lisasissetulekut või arendada oma äritegevust väikese riski ja väikeste algkuludega.

Nii lühiajaline kui ka pikaajaline lisatulu:

  • Sobib regulaarse sissetulekuta üliõpilastele.
  • Sobib eakatele tagasihoidliku regulaarse sissetuleku täiendamiseks.
  • Üks kolmest otsemüüjast valib otsemüügi, sest see pakub pikaajalist lisatulu.

Uuringust selgus, et isegi 22 protsenti küsitletud Eesti müüjatest kaalus enne otsekaubanduse valimist füüsilisest isikust ettevõtjana tegutsemise võimalusi, näiteks oma väikeettevõtte loomist.

Eestlaste levinumad stiimulid otsekaubandusega tegelemiseks on lemmiktooted (80%), võimalus osta kaupa allahindlusega (74%), võimalus enda (oma pere) elukvaliteeti parandada (47%), lühi- või pikaajalise lisasissetuleku võimalus (45%), mainitakse ka soovi arendada ettevõtlusoskusi (36%).

Peaaegu iga seitsmes (15%) küsitletud müügimeestest peab otsemüüki oma karjääriteekonnaks, teised peavad seda täiendavaks sissetulekuallikaks või allahindlusteks. Umbes 78 protsenti küsitletud müüjad Eestis töötavad ka muudel töökohtadel ja kulutavad otsemüügile kuni 8 tundi nädalas.

Sotsiaalne jaemüügikanal, mis õitseb tänapäeva maailmas

Otsemüük kohandub pidevalt nüüdisaegse kliendi vajadustega ja kasutab aktiivselt ajakohaseid tehnoloogiaid. Küll aga püütakse alati hoida kliendiga isiklikku kontakti, olgu selleks siis silmast silma kohtumine või müük sotsiaalvõrgustike või interneti kaudu.

Isiklikud kontaktid on otseturundusmüügi alus:

  • Näost näkku kohtumised on endiselt kõige populaarsem otsemüüjate kasutatav müügikanal.
  • Individuaalne teenindus ja isiklik otsemüüja konsultatsioon kliendile on peamine otsemüügi eelis.
  • Kohanedes tänapäevaste tarbijate vajadustega, on sotsiaalvõrgustikud järjest populaarsem viis, kuidas otsemüüjad saavad kaupa müüa ja klientidega suhelda.

Otsemüüjate kogemus

Otsemüügiga tegelevad ettevõtted Eestis võivad olla uhked, et müügikonsultandid on väga rahul oma tegevusega ja teevad edukat koostööd.

Eesti tulemuste aruanne